Mitä saan sanoa sinulle, työnhakija?
Blogi
Aiheet
- Jäsenetu
- Työnhaku
- Työttömyys
Olemme YTK:lla vuoden alusta pohtineet tositarkoituksella työnhakuun liittyvää terminologiaa ja törmänneet yllättäviin sanoituspulmiin. Puhummeko työllistämisestä vai työllistymisestä – eli haluammeko, että ME teemme jotain vai, että SINÄ saat töitä? Entä kumpi on parempi, työllisyys vai työpaikka? Ensimmäinen kalskahtaa yhteiskunnan hyödyltä, jälkimmäinen hieman tylsältä. Voiko työnhaku olla ”inspiroiva matka omaan minuuteen” ilman, että se kuulostaa imelältä?
Entä inspiraation ja empatian ero? Irmelille inspiroiva puheenpartemme työpersoonan löytämisestä voi tuntua innostavalta, Helenaa se taas ahdistaa. Mauno nappaa innolla plakkariinsa kaikki mahdolliset tarjolla oleva työkalut, kun taas Mikko kaipaisi mieluummin kannustavia sanoja sadannen hylkykirjeen jälkeen.
Saattaa olla, että sanamuotoihin keskittyminen liittyy siihen, että olemme vasta oppimassa työnhaussa auttamista. Lain puolesta saimme mahdollisuuden siihen kesällä. Nyt meillä on hyvät suunnitelmat, paljon halua, hyviä kykyjä ja liuta mahtavia yhteistyökumppaneita, mutta emme kuitenkaan ole vielä konkareita tässä lajissa. Uuden edessä jännittää ja olemme myös huomanneet tehtävän olevan iso.
”Työllisyyden parantaminen” on aidosti kompleksinen, systeeminen haaste. Se ei ratkea sillä, että työnhausta tulisi OmaYTK:ssa erityisen helppoa. Tarvitaan myös työnantajia, jotka haluavat palkata. Tarvitaan siis työnantajille palkkaamista helpottavia kannustimia ja luottamusta talouskasvuun. Työllistäviä työnantajia tarvitaan joka puolelle Suomea, koska olemme iso ja laajalle levittäytynyt, monin paikoin harvaanasuttu maa. Ja jos ei työpaikkoja saada aivan joka notkelmaan, ihmisten pitäisi pystyä muuttamaan ja saamaan asuntonsa myytyä järkevällä tavalla. Koulutuksenkin pitää olla kuranttia ja osata mukautua nopeasti muuttuvien työmarkkinoiden tarpeeseen. Listaa voi varmasti jatkaa pitkäänkin.
Mutta jätetään viheliäisten, liian vaikeiden haasteiden ratkominen hetkeksi ja keskitytään vain yhteen ihmiseen, eli työtä vailla olevaan tai sitä etsivään jäseneemme. Osalle heistä jonain päivänä OmaYTK:ssa vilkkuva nappula, jossa lukee ”Tästä uuteen duuniin” toimii oikein hyvin ja pian uusi duunitarjous kilahtaakin jo meiliin. Ne, joilla viimeisestä työstä on jo pidempi aika, eivät ehkä kuitenkaan halua painaa nappulaa. Taustalla voi olla epävarmuutta oman osaamisen kelvollisuudesta, kokemuksen tuomaa syvää epäuskoa minkään työpaikan oven aukeamisesta tai ihan vain tarve huilata hetken irtisanomisajan palkalla. Miten tunnistaa erilaiset tilanteet ja innostaa silti eteenpäin?
Paitsi siis yhteiskunnallisesti, myös yksilöllisesti työnhaussa auttaminen on monimutkaista. On kuitenkin yksi asia, mistä on aina hyötyä: se, että joku kuuntelee. Pian YTK:lle soittaessasi voit jutella työnhaun palveluihin perehtyvien neuvojiemme kanssa. Emme ole psykologeja tai pappeja, mutta korvat ovat auki ja halutessasi kerromme siitä, mitä meiltä saa matkaevääksi. Voit kertoa siitäkin, jos matka ei meinaa sujua.
Työnhaun ongelmia ei siis ratkota hetkessä, mutta meillä on hurja halu auttaa jokaista, joka kääntyy puoleemme. Kokeile ja käytä niitä työkaluja, joita tuomme avuksesi. Haasta meitä ja kerro, miltä ne tuntuvat!
Otsikkoon palatakseni, tämän ainakin haluan sanoa: Kyllä me yhdessä toisiamme kuunnellen teemme työnhausta toimivaa!
Ilona Kangas
Työelämäpalveluiden johtajaAutan jäseniämme ja työntekijöitämme onnistumaan työelämässä monin eri tavoin. Johdan ja kehitän YTK Työelämä ry:n toimintaa ja vastaan YTK Työelämäpalveluissa ja kassapalveluissa asiakaskokemuksen, markkinoinnin ja viestinnän johtamisesta.