Skip to content

Hem Ta kontroll över ditt lärande!

Ta kontroll över ditt lärande!

Ämnen

  • Kunskapsutveckling
  • Medlemsförmån
  • Studier

I en tid av artificiell intelligens och automatisering åldras kunskap och kompetens i en aldrig tidigare skådad takt. Hur håller vi våra färdigheter uppdaterade samtidigt som vi förbereder oss för framtidens behov? För vissa är det enkelt, medan andra kämpar med att bara hitta tiden. Så vad skiljer dessa människor åt? Det faktum att lärande och kompetensutveckling har blivit en vana.

”Jag läser en bok varje vecka.”

”Jag jobbar på min examen och går på kvällskurser nästan varje vardagskväll!”

Är hen en övermänniska? Hur hinner hen, hur årkar hen?

Det kan vara en kollega, en vän eller din chef. Det är också troligt att hens tid är knapp och att hens motivation ibland sätts på prov. Hen utvecklar sig själv ibland mindre eller mer, men hen utvecklar sig själv. Regelbundet. 

Enligt rapporten ”On the Future of Jobs” (2023) från World Economic Forum håller kompetensen på att försämras. Så många som sex av tio (6/10) arbetstagare kommer att behöva utbildning före 2027.

Med andra ord har dessa arbetstagare inte de färdigheter som krävs för framtiden, utan behöver lära sig nya färdigheter (upskilling) eller uppdatera gamla färdigheter (reskilling) för att lyckas. En bra term i detta sammanhang är ”skills stability”, som också nämns i rapporten från World Economic Forum. I kölvattnet av megatrender som artificiell intelligens och robotisering åldras kunskap och färdigheter i allt snabbare takt.

Så vems ansvar är inlärningen?

Din, min och vår. Personerna i exemplet ovan är inga övermänniskor, men de har gjort lärandet till en konsekvent och upprepad vana och de har tagit ansvar för sitt eget lärande. Nyckeln är att de har skapat en rutin som bygger på deras egna behov och erfarenheter. 

Så hur gör man inlärning till en vana?

I artikeln från Harvard Business Review rekommenderas att man börjar med att ta reda på vad man vill lära sig. När man väl vet målet gäller det att skapa en praktisk målsättning. ”Läs mer” är för brett och går inte att följa. Försök istället med en mer specifik uppmaning, till exempel ”Läs minst en faktabok om ett nytt ämne inom två månader”.

Kom också ihåg att hålla koll på dina framsteg. Detta kommer att göra dina framsteg mer konkreta och påminna dig om ditt mål. Om du är nybörjare på att skapa vanor kan du kolla in Eduhouses utbildning i ämnet för att komma igång.

Så, vad ska du fokusera på i höst? Vilka nya färdigheter är värda att utveckla?

Det är en svår fråga. Ett bra sätt att börja är att inventera dina nuvarande färdigheter och de du vill lära dig eller utveckla. Finns det någon viktig kompetens för framtiden på din lista?

Enligt OECD:s studie Future of Education and Skills 2030 är de viktigaste färdigheterna för framtiden:

  • Kognitiva och metakognitiva färdigheter. Kritiskt tänkande, kreativitet, att lära sig att lära och självreglering.
  • Sociala och emotionella färdigheter. Empati, självförtroende, ansvar och samarbetsförmåga.
  • Praktiska färdigheter. Praktisk användning av ny kunskap och kommunikationsteknisk utrustning och programvara.

Du behöver inte – och ska inte – försöka utveckla allt på en och samma gång. Börja i liten skala, utveckla systematiskt och gör inlärningen till en del av din vardag. Till exempel Eduhouse online-kurser som ingår i YTK Arbetslivsmedlemskapet kan hjälpa dig att göra detta.

Gästskribent: Eveliina Laari, utbildningsansvarig, Eduhouse Oy

Källor:
World Economic Forum: The Future of Jobs 2023 
kolahduksia.com/charles-duhigg-the-power-of-habit 
Harvard Business Review: How to Make Learning More Automatic 
​​​​​​​OECD, Future of Education and Skills 2030: Conceptual learning framework