Enkelt och transparent!
Du får två fakturor från oss en gång om året, en från YTK Arbetslöshetskassa och en från YTK Arbetsliv. Kassans medlemsavgift är avdragsgill i beskattningen. Faktureringen kan inte vara mer transparent än så! Om du vill göra det ännu enklare, beställa e-faktura!
Medlemsavgiften betalas för ett år i sänder
Medlemsavgiften till YTK Arbetslöshetskassa är bunden till medlemstiden. Det år du ansluter dig eller utträder ur kassan betalar du alltså endast för den del av den årliga medlemsavgiften då du har varit medlem. Arbetslöshetskassans medlemsavgift är 105 € år 2024. Som medlem i arbetslöshetskassan har du möjlighet att få dagpenning om du råkar bli arbetslös eller permitterad.
Om du är komplett medlem i YTK har du förutom utkomstskydd även tillgång till arbetslivstjänster som tillhandahålls av YTK Arbetsliv. YTK Arbetsliv rf:s medlemsavgift är en fast avgift per kalenderår, oberoende av anslutnings- eller utträdesdatum. YTK Arbetsliv rf:s medlemsavgift är 24 € år 2024.
Efter att du har betalat fakturan är ditt medlemskap i kraft
När du ansluter dig skickar vi dig en faktura för medlemsavgiften inom ungefär en vecka efter att du anslutit dig. Betala medlemsavgiften enligt fakturan så börjar ditt medlemskap från och med den dag då medlemsansökan inkommit.
Om du redan är medlem, skickar vi dig en faktura för medlemsavgiften i början av året. När du betalar medlemsavgiften senast på förfallodagen förblir ditt medlemskap i kraft utan avbrott.
Ditt medlemskap förblir i kraft endast om du betalar medlemsavgiften. Använd alltid rätt referensnummer när du betalar för att medlemsavgiften ska inriktas rätt. Observera på detta särskilt när du får fakturor från både arbetslöshetskassan och arbetslivstjänsterna.
Beställ en e-faktura för att göra livet lättare
Dina fakturor hålls i ordning när du använder e-faktura. Du kan börja använda e-faktura på två sätt:
- Gör en e-fakturafullmakt i din nätbank
a) Logga in på din nätbank.
b) Följ anvisningarna i nätbanken för att beställa e-faktura.
c) Om du behöver ett referensnummer för fakturan, hittar du arbetslöshetskassans referensnummer i OmaYTK och referensnumret för arbetslivstjänsterna i OMA+ under Medlemsavgifter > Fakturauppgifter. - Beställ ett e-fakturaförslag via e-tjänsten:
a) Logga in på OmaYTK (Arbetslöshetskassans e-faktura) eller OMA+ (Arbetslivstjänsternas e-faktura). Klicka på Byt till e-faktura. I OMA+ -tjänsten hittar du knappen i fältet till höger eller längst ner på sidan i din mobil.
b) Välj din bank på listan.
c) Klicka på Skicka e-fakturaförslag.
d) VIKTIGT: Förslaget till e-faktura kommer till din nätbank inom 1–3 arbetsdagar och väntar där på ditt godkännande. Du måste godkänna förslaget inom 30 dagar. I annat fall upphör den att gälla och beställningen lyckas inte. Förslagen syns inte i vissa bankers mobilapplikationer. Du kan dock gå till webbläsarversionen av din nätbank för att godkänna förslaget.
Om du inte betalar medlemsavgiften
För att utkomstskyddet ska förbli i kraft utan avbrott är det av största vikt att du betalar medlemsavgiften. Om medlemsavgiften inte betalas måste blir vi tvungna att utesluta dig ur medlemskapet. I detta fall upphör ditt medlemskap fram till den tidpunkt som medlemsavgiften har betalats till, dvs. vanligtvis till slutet av föregående år. Om du senare ansluter dig till arbetslöshetskassan på nytt och det är över en månads uppehåll mellan medlemskapen, måste du börja tjäna in medlemskaps- och arbetstiden om från början.
Om inkomstrelaterad dagpenning har betalats till dig under innevarande år, ska medlemsavgiften betalas åtminstone till den tidpunkt som dagpenning har betalats. i annat fall måste den utbetalda inkomstrelaterade dagpenningen återkrävas.
Att låta bli att betala medlemsavgiften är inte ett bra sätt att avsluta medlemskapet. Om du har för avsikt att avsluta ditt medlemskap i YTK Arbetslöshetskassa eller YTK Arbetsliv, gör det genom att lämna in en anmälan om utträde.
Om ditt medlemskap i YTK Arbetslöshetskassa slutar, upphör också ditt eventuella medlemskap i YTK Arbetsliv och allt försäkringsskydd och alla tjänster som ingår i det.
Vanliga frågor gällande e-fakturan
En e-faktura är en elektronisk faktura som levereras direkt till din mobil- eller nätbank. Det är en digital version av en traditionell pappersfaktura. Faktureringsinformation som belopp, förfallodag och betalningsmottagare är ifyllda på förhand.
Observera att YTK Arbetslöshetskassan och YTK Arbetsliv skickar separata fakturor för sin medlemsavgift. Du måste beställa ett separat e-fakturaförslag för medlemsavgiften av YTK Arbetslöshetskassan. Läs mer.
- E-fakturering är alldeles gratis för dig. Vi kommer att debitera 5 euro för en pappersfaktura i framtiden.
- E-fakturan kommer alltid fram snabbt, oavsett var du befinner dig. Det finns alltså ingen risk för att räkningen försvinner med posten eller blir försenad.
- Om du vill kan du välja att din e-faktura godkänns automatiskt i din nätbank. Då behöver du inte ens godkänna fakturan separat.
- Dina fakturor lagras på ett och samma ställe, på en säker plats. Dina fakturauppgifter är rätt och färdigt i din mobil- eller nätbank. Det finns ingen risk för t.ex. skrivfel.
- Det blir inga kostnader för hantering eller porto för e-fakturor. Detta är en direkt fördel för alla våra medlemmar. Vi sparar pengar och kan hålla vår medlemsavgift låg.
- E-fakturering är det mest miljövänliga alternativet.
Det är oftast lätt att märka en ny e-faktura i nätbanken. Du kan slå på aviseringar i din nätbank, så att du får ett meddelande om en ny e-faktura då du loggar in i nätbanken. De flesta nätbanker påminner dig också om att förfallodagen närmar sig om e-fakturan ännu inte är betald.
Om du vill kan du också beställa ett meddelande per sms eller e-post från din nätbank om att en ny e-faktura väntar. Du kommer åt dessa i inställningarna för din nätbank.
Om du inte har valt automatiskt godkännande av din e-faktura, debiteras den aldrig från ditt konto utan du uttryckligen har godkänt den.
Ja, en e-faktura ska betalas senast på förfallodagen, precis som en traditionell pappersfaktura. Om du inte kan betala din faktura senast på förfallodagen ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt. Se kontaktuppgifter här.
Om du inte har betalat din faktura för medlemsavgiften senast på förfallodagen skickar vi en påminnelse via e-post. En eventuell andra påminnelse skickas i pappersform och för den debiterar vi 5 euro.
I din nätbank kan du ändra betalkonto och belopp för din e-faktura eller till exempel tidigarelägga förfallodagen för din faktura. Du kan också ställa in att din e-faktura ska betalas automatiskt på förfallodagen. Då blir fakturan betald i tid, även om du skulle glömma att godkänna den separat.
Det har troligen skett ett fel i samband med beställningen. Fakturor för medlemsavgiften skickas ut i början av året och om bytet till en e-faktura inte har lyckats får du fortsättningsvis en pappersfaktura. Betala din medlemsavgift med hjälp av uppgifterna på pappersfakturan. Därefter kan du beställa en ny e-faktura för nästa års medlemsavgiftsfaktura. Börja med att logga in på din nätbank och radera ett eventuellt gammalt e-fakturaavtal. Gör följande dag ett nytt e-fakturaavtal eller beställ ett nytt e-fakturaförslag i OMA+ -tjänsten.
Du hittar noggrannare instruktioner för att beställa ett e-fakturaförslag ovan.
Observera att YTK Arbetslöshetskassan och YTK Arbetsliv skickar separata fakturor för sin medlemsavgift. Du måste beställa ett separat e-fakturaförslag för medlemsavgiften av YTK Arbetslöshetskassan. Läs mer.
Om du vill kan du överföra din e-faktura till en annan nätbank eller till ett annat konto.
För att överföra din e-faktura till ett annat konto i samma nätbank:
- Logga in på din nätbank.
- Leta upp den del i din nätbank där du kan hantera dina e-fakturor (oftast kallade ”e-fakturor” eller ”fakturor”).
- Välj den e-faktura som du vill överföra.
- Hos de flesta nätbanker kan du ändra betalkonto direkt via dina e-fakturainställningar. Välj det nya kontot som e-fakturorna ska betalas från.
- Spara dina ändringar.
För att överföra en e-faktura till en annan nätbank:
- Börja med att säga upp din e-faktura i din gamla nätbank. Det här gör du genom att logga in på den nätbank där din e-faktura finns för närvarande. Gå in under e-fakturahantering och avsluta prenumerationen på e-fakturan.
- Beställ en e-faktura i din nya nätbank. Du kan göra en e-fakturabeställning direkt i din nya nätbank eller beställa den via OMA+ -tjänsten.
Du hittar noggrannare instruktioner för att beställa ett e-fakturaförslag ovan.
Ja, det kan du göra. Om du vill byta ut din e-faktura mot en pappersfaktura ska du säga upp e- faktureringen i din nätbank (välj fakturautställare och säg upp e- faktureringen). Vi får en bekräftelse från din bank på att vi mottagit uppsägningen och ändrar ditt faktureringssätt till pappersfaktura. Kom ihåg att en separat faktureringsavgift på 5 euro kommer att tas ut för pappersfakturor i fortsättningen. En e-faktura är däremot helt kostnadsfri.
Ett relativt vanligt problem med e-fakturor är att man har beställt ett e-fakturaavtal med en annan persons fakturauppgifter, som t.ex. en familjemedlems. Våra medlemmar är också ibland i kontakt med oss på grund av att man har fått en annan persons faktura i sin nätbank. Då handlar det oftast om ett skrivfel på referensnumret.
Dessa e-fakturabeställningar är felaktiga. Avbryt e-fakturaavtalet i din nätbank och gör sedan en ny e-fakturabeställning nästa dag.
Du hittar noggrannare instruktioner för att beställa ett e-fakturaförslag ovan.
Ja, om ditt medlemskap i YTK Arbetsliv har upphört är den tidigare e-fakturabeställningen inte längre giltig. Du bör göra en ny e-fakturabeställning så snart som möjligt för att undvika onödiga debiteringar i framtiden.
Du hittar noggrannare instruktioner för att beställa ett e-fakturaförslag ovan.
Observera att YTK Arbetslöshetskassan och YTK Arbetsliv skickar separata fakturor för sin medlemsavgift. Du måste beställa ett separat e-fakturaförslag för medlemsavgiften av YTK Arbetslöshetskassan. Läs mer.