Skip to content

Hem Nytt sätt att kontakta Juristkompisen för att lösa ditt ärende mer effektivt

Nytt sätt att kontakta Juristkompisen för att lösa ditt ärende mer effektivt

Ämnen

  • Rättshjälp

Juristkompis är en tjänst som används flitigt av YTK Arbetslivs medlemmar. Långt över 10 000 personer per år får hjälp i svåra situationer som rör deras anställningsförhållande. Tjänsten är mycket uppskattad och upplevs som en viktig medlemsförmån, eftersom det är lätt att nå en kompetent jurist med kort varsel.

Vi har nu omarbetat och förtydligat kontaktvägarna för att göra Juristkompis-tjänsten ännu bättre. I fortsättningen kommer du i första hand att kontakta Juristkompisen genom att skicka en samtalsförfrågan via ett meddelande i OMA+. I en akut situation kan du fortfarande ringa.

Vi kommer att testa den nya modellen i november-december, så all feedback vi får under denna period är viktig!

Detta är det snabbaste sättet att lösa ditt problem i framtiden:

  1. En samtalsbegäran lämnas till advokaten i Meddelanden i OMA+. Du behöver inloggningsuppgifter till din internetbank för att logga in.
  2. Meddelandeunderlaget kommer att vägleda dig om vad som är relevant för situationen.
  3. När du skickar in en samtalsbegäran kan du bifoga dokument som rör ditt ärende.
  4. På grundval av din samtalsbegäran kommer du att få allmän rådgivning från Juristkompis. Varje arbetsdag följer juristerna upp våra medlemmars meddelanden och när de har undersökt ärendet ringer de upp dig inom två arbetsdagar. Samtalet kommer från ett nummer som börjar med 020.

När du har lämnat tillräcklig förhandsinformation om ditt ärende kommer din advokat att kunna ge dig bättre och tydligare råd. Tjänsten finns även tillgänglig på svenska och engelska vid behov.

Har du en situation som kräver juridisk hjälp samma dag? I dessa undantagsfall kan du också ringa en advokat. Se OMA+ för mer information.