Skip to content

Etusivu Täällä sinua varten

Täällä sinua varten

Aiheet

  • Henkilötarina
  • YTK

Meitä YTKlaisia on noin 200. Olemme Loimaalla, Turussa ja monilla muillakin paikkakunnilla etänä. Tehtävänämme on huolehtia sinun työttömyysturvastasi ja työelämäsi käänteistä, neuvoa ja opastaa. Työmme on monipuolista ja mielenkiintoista, mutta sykähdyttävintä meille kaikille on se, että voimme auttaa juuri sinua silloin, kun meitä tarvitset.

Tutustu meihin ja työhömme!


Satu Eskola

Töissä YTK:n lähiasiantuntijana pari vuotta, sitä ennen etuuskäsittelyssä ja asiakaspalvelussa vuodesta 2015

”Työskentelen lähiasiantuntijana niin sanotulla klinikalla. Autamme etuuskäsittelijöitä ja asiakaspalvelijoita esimerkiksi ratkomaan monimutkaisempia tapauksia. Työhön kuuluu myös mm. työntekijöidemme sparrausta. Lisäksi työskentelen myös itse välillä etuuskäsittelijänä tai takaisinperinnässä. 

Tykkään työstä tosi paljon. Klinikkatyössä on erityisen kivaa se, että saan olla paljon tekemisissä muiden työntekijöiden kanssa ja pohtia asioita yhdessä. Tässä työssä ei tule tylsää, koska ratkottavaa riittää laidasta laitaan. Monimutkaiset tapaukset ovat usein sellaisia, että moni eri tekijä vaikuttaa hakemukseen.  

Viime aikoina meillä on ollut ruuhkaa hakemusten käsittelyssä, joten itsekin olen tehnyt ylitöitä ja pyrkinyt purkamaan ruuhkaa. Ylitöitä on ihan mukava tehdä välillä, kun tietää, että sitä kautta hakijat saavat rahansa nopeammin ja meidän käsittelijöilläkin työmäärä vähän kevenee.” 


Anna-Leena Poskiparta

Töissä YTK:ssa vuodesta 2016

”Aloitin YTK:ssa asiakaspalvelussa, josta vaihdoin muutoksenhakukäsittelyyn. Sitten etenin esimiestehtäviin ja pari viime vuotta olen toiminut työttömyysturva-asiantuntijana. On tosi hienoa, että olen saanut edetä työpolullani nopeasti.  

Nykyisessä työssäni mm. koulutan henkilöstöämme sekä autan heitä kinkkisissä työttömyysturvakysymyksissä ja lain soveltamisessa. Lisäksi olen esimerkiksi mukana ryhmissä, joissa käsitellään työttömyyskassan linjauksia ja kommentoidaan lakimuutoksia. Tykkään tästä työstä tosi paljon, koska saan olla paljon tekemisissä työntekijöidemme ja asiakkaidemme kanssa.  

Olen saanut huomata, miten pitkiä ja monimutkaisia prosesseja esimerkiksi lakimuutokset ovat. Ne vaativat paljon valmistelua ja pientä viilausta, mutta loppupeleissä aina pyritään siihen, että asiat helpottuisivat asiakkaidemme näkökulmasta.  

Asiantuntijatyöni lisäksi pyrin lähes päivittäin käsittelemään muutamia etuushakemuksia. On tärkeää säilyttää kosketus varsinaiseen käsittelytyöhön. Ilman sitä, en pystyisi auttamaan henkilökuntaamme ja asiakkaitamme.”


Tiina Rauhakylä

Töissä YTK:n etuuskäsittelyssä syksystä 2023

Kasvokuva Tiina Rauhakylästä

”Olen aina ollut kiinnostunut numeroista, joten etuuskäsittelijän työ sopii minulle. Tässä on selvät lainalaisuudet, mutta samaan aikaan tietoa täytyy pystyä soveltamaan hyvin monipuolisesti.  
  
Tässä työssä tarvitsee osata paljon lainsäädäntöä, joten perehdytys tehdään huolella. Nyt työni alkaa sujua jo mukavan itsenäisesti, mutta uutta oppii jatkuvasti. Onneksi tukea ja apua saa ihan aina: työyhteisömme on todella auttavainen!   
  
Olen itsekin ollut työtön, joten tiedän, miltä tuntuu odottaa rahojaan tilille. Yritän ohjeistaa jäseniämme mahdollisimman hyvin, koska tiedän, miten tärkeää se on silloin, kun työttömyys osuu kohdalle.   
  
Työn merkityksellisyys on läsnä ihan koko ajan. Siksi kiinnitän erityistä huomiota tarkkuuteen ja tasapuolisuuteen. Kun minä teen työni huolella, niin se on suorassa yhteydessä siihen, että jäsen saa rahansa tilille ja elämä helpottuu.” 


Päivi Kouki

Töissä YTK:n asiakaspalvelussa tammikuusta 2022

”Aloitin työt YTK:n etuuskäsittelyssä, mutta noin puolen vuoden jälkeen siirryin asiakaspalveluun, joka sopii minulle paremmin.  
  
Asiakaspalvelussa työskentely on sellaista jatkuvaa lahjapakettien avaamista: koskaan ei tiedä, minkälainen kysymys sieltä tulee! Pääsääntöisesti on hyvin peruskysymyksiä, välillä taas tosi kimurantteja tapauksia. Oikeastaan sitä toivookin, että aika ajoin tulee tarpeeksi haastavia tapauksia ratkottavaksi.  
  
Päivän aikana tulee vastattua kymmeniin viesteihin ja puheluihin. Välillä niiden ratkomiseen jää jopa vähän koukkuun: joskus on työaika tullut jo täyteen, mutta on olo, että ”jospa vielä yksi viesti”.  

Silloin tällöin asiakkaiden kysymykset menevät aika paljon YTK:n ydinalueen ulkopuolelle – mutta toki yritän auttaa silti, jos vain voin. Muutenkin yritän antaa asiakkaille enemmän ja vastata laajemmin kuin he osaavat kysyä.  
  
Asiakkaamme myös arvostavat tätä: tosi usein puhelun päätteeksi he kiittelevät varsin kauniisti. Kyllähän siitä tulee hyvä mieli, kun on onnistunut auttamaan.”  


Ella Salminen

Töissä YTK:n etuuskäsittelyssä ja takaisinperinnässä vuodesta 2017

Kasvokuva Ella Salmisesta

”Aloitin YTK:lla aikanaan toimistoassistenttina, nykyään työskentelen sekä etuuskäsittelyssä että takaisinperinnässä. Pääsääntöisesti asiakkaamme ovat tosi positiivisia ja ymmärtäväisiä. Etenkin takaisinperinnässä on joskus ikäviä tilanteita, kun joudutaan perimään rahoja takaisin, niin hyvin harvoin tulee mitään negatiivista sanomista.   

Yritän aina muistaa selittää hakijalle selkeästi, mistä mikäkin johtuu ja miksi mitäkin tarvitaan. On tosi ymmärrettävää, että yllättäen työttömäksi tai lomautetuksi joutuessa herää kysymyksiä.    
   
Nämä asiat eivät ole yksinkertaisia. Siksi meilläkin on säännöllisesti lisäkoulutusta ja kertausta. Pyrimme siihen, että virheitä ei tulisi ja käsittely olisi sujuvaa.    

Nyt meillä on ollut tavallista enemmän hakemuksia, mikä on aiheuttanut kiirettä. En anna sen kuitenkaan liikaa vaikuttaa omaan työhöni, vaan teen parhaani jokaisen hakemuksen kohdalla.”   


Elina Raatikainen

Töissä YTK:n etuuskäsittelyssä vuodesta 2020

”Kun nelisen vuotta sitten aloitin työt YTK:lla, ei työttömyysturva tai ansiosidonnainen olleet minulle kovin tuttuja. Aiemmin olin ollut pankissa töissä.   
  
Onkin siis ollut yllättävää, miten monet asiat hakemusten käsittelyyn vaikuttavat ja miten paljon pitää muistaa ja tietää. Oletin, että tämä olisi paljon automaattisempaa. Jokainen hakemus ja hakija on kuitenkin yksilöllinen. Tietyt jutut voidaan automatisoida, mutta paljon on sellaista, mihin tarvitaan ihmistä tulkitsemaan ja selvittämään.   

Vuoden vaihteessa tuli taas lakimuutoksia, jotka vaikuttavat käsittelyyn. Tässä pitää olla skarppina ja ajan tasalla, mitä laki sanoo milloinkin.  
  
Hakemuksia on nyt käsiteltävänä paljon, mutten ota siitä liikaa stressiä tai painetta. Tärkeintä on tehdä työ huolella ja oikein. Tunnelma on kiireestä huolimatta tosi hyvä: autamme toisiamme, chattailemme ja soittelemme usein, vaikka teemmekin pääsääntöisesti töitä etänä.”  


Johanna Pölkki

Töissä YTK:n etuuskäsittelyssä vuodesta 2004

”Olen tehnyt tätä parikymppisestä asti, enkä osaisi kuvitella tekeväni mitään muuta. On ihanaa, että YTK:ssa saa tehdä sitä, mikä sopii itselle.  
  
Parinkymmenen työvuoden aikana on tullut paljon muutoksia, niin laeissa kuin teknologiassa. Aikanaan vielä availimme kirjekuoria ja käsittelimme paperisia hakemuksia!   
  
Hakemuksissa näkyy, että nykyään tehdään töitä paljon monimuotoisemmin: on osa-aikatyötä, pätkä- ja keikkatöitä, kevytyrittäjyyttä… Tämä on lisännyt myös hallittavan nippelitiedon määrää. Tämä ei todellakaan ole vain ”enterin painamista”.   
  
Osa hakijoista on todella perehtynyt asioihin, osa ei. Sekin on tosi ymmärrettävää, että nämä asiat alkavat kiinnostaa vasta, kun työttömyys osuu kohdalle.   
  
Itse mietin paljon asiakkaita ja heidän tilanteitaan – välillä ehkä liikaakin. Haluaisin aina saada rahat maksuun nopeasti, mutta aina se ei vain syystä tai toisesta onnistu. Siitä tulee itsellekin kurja fiilis, jos ei saa rahoja esimerkiksi juuri ennen joulua – vaikkei se olisikaan itsestä kiinni. Tärkeintä on tehdä oma työ huolella, yksi hakemus kerrallaan.”  


Saija Teppala

Töissä YTK:n asiakaspalvelussa vuodesta 2023

”Työ YTK:n asiakaspalvelussa on juuri niin haastavaa kuin ajattelinkin tänne hakiessani – ja sitä juuri kaipasinkin. Halusin asiakaspalvelutyön, jolla on merkitystä ja jossa voi aidosti auttaa ihmisiä.  
  
Haastavuus tulee siitä, että pitää tietää paljon asioita, eivätkä ne ole aina ihan yksiselitteisiä. Joka päivä sitä joutuu itsekin miettimään ja pyörittelemään lain muotoiluja.   
  
Täytyy osata huomioida asiakkaan tilanne kokonaisvaltaisesti, sillä moni asia on toisistaan riippuvaisia esimerkiksi lomautustilanteessa. Mielestäni tässä työssä on tosi iso vastuu. Yritän olla tarkkana, etten neuvo väärin, eikä minulta jää mitään huomaamatta.   
  
Kimuranteimpia tilanteita ovat ehkäpä työkyvyttömyyteen liittyvät jutut. Niistä on hankala antaa ihan täsmällisiä vastauksia – vaikka juuri niitä asiakas tietysti haluaisi.  
  
Yritän kiinnittää huomiota siihen, että ohjeistan selkeästi, enkä käytä ammattitermejä. Yritän asettua toisen ihmisen asemaan ja miettiä, miltä itsestä tuntuisi, jos rahan tarve olisi suuri. Hirmu ihanaa on, miten ymmärtäväisiä asiakkaamme ovat myös meidän suuntaamme!” 


Leena Leino

Töissä YTK:n asiakaspalvelussa vuodesta 1998

”Olen tehnyt töitä YTK:n asiakaspalvelussa jo 25 vuotta. Olen hirveän onnellinen, että saan tehdä sellaista, mistä tykkään ja tunnen itseni hyödylliseksi. Työviikon aikana olen yleensä tekemisissä reilusti yli sadan jäsenen kanssa joko puhelimitse tai sähköpostitse.  

Parissa kymmenessä vuodessa jäsenten kysymykset ovat monimutkaistuneet huomattavasti. Aikanaan kysyttiin suht selkeitä juttuja, kuten maksupäiviä. Nyt kaikki sellainen löytyy Oma YTK:sta, ja kysymykset ovat laajempia ja yksilöllisempiä; on vuorotteluvapaita, muutosturvaa ja muuta. Tietysti myös jäsenmäärän kova kasvu sekä yhteiskunnan muutokset ovat vuosien varrella näkyneet työssäni.   
  
Periaate on kuitenkin pysynyt samana: tärkeintä on pyrkiä auttamaan asiakasta. Moni soittaa meille ensimmäisen kerran silloin, kun on jäänyt työttömäksi tai lomautetuksi, eikä se ole kiva tilanne. Usein kysytään perusteluja päätöksille tai selvennyksiä summiin.  
  
Asiakkaamme ovat hirmu mukavia ja yhteinen ymmärrys löytyy kyllä, kun rauhassa jaksan puhua ja selvittää. Olemme sellainen työttömyyskassan ikkuna ulospäin asiakkaiden suuntaan!” 


Jan Raho

Töissä YTK:n etuuskäsittelyssä vuodesta 2021

YTK:n etuuskäsittelijä Jan Raho

”Tämä työ vaatii huolellisuutta, soveltamistaitoa ja myös jonkinlaista paineensietokykyä. Jatkuvat lakimuutokset ovat minulle työn suola – koko ajan on uutta opittavaa!  

Suurin osa kohtaamisista jäsenten kanssa tapahtuu Oma YTK:n kautta; usein tarvitsen jotain lisätietoa hakemukseen liittyen. Täysin ymmärrettävästi tämä saattaa herättää tunteita asiakkaissa, koska heillä on huoli omasta toimeentulostaan – mutta pääsääntöisesti he kyllä nopeasti ymmärtävät kokonaistilanteen ja sen, että heidän asiaansa tässä ajetaan.  

Välillä jäsenet kertovat enemmänkin omasta tilanteestaan ja elämästään, mikä tuo inhimillisyyttä työhön. Jäsenet eivät todellakaan ole meille vain jäsennumeroita, vaan siellä on aina ihminen numeron takana.  

Nyt kun meillä on ollut ruuhkaa, osa ihmettelee, miksi emme vain palkkaa lisää ihmisiä. Mutta tämä työ vaatii niin paljon osaamista, että perehdytykseen menee puolesta vuodesta vuoteen. Emme voi siis vain vuokrafirmasta napata lisäkäsiä käsittelemään hakemuksia.”


  • meille saapui 616 431 päivärahahakemusta. Näiden perusteella maksoimme lähes 700 miljoonaa euroa päivärahoja.
  • puhelimemme soivat yhteensä 126 378 kertaa.
  • meille saapui 223 546 viestiä ja lähetimme niitä asiakkaillemme vielä enemmän, 281 148 kappaletta.
  • myös chattimme kävi kuumana. Sen kanssa keskusteltiin 42 968 kertaa.