Vad kan jag säga till dig, arbetssökande?
Blogg
Ämnen
- Arbetslöshet
- Jobbsökande
- Medlemsförmån
Sedan början av året har vi funderat mycket på terminologin för jobbsökande och har stött på en del överraskande problem med ordvalen. Pratar vi om sysselsättning eller anställningsbarhet – dvs. vill vi att VI ska göra något eller vill vi att DU ska få ett jobb? Och vilket är bäst, sysselsättning eller jobb? Det förstnämnda låter som en samhällsnytta, det sistnämnda lite tråkigt. Kan ett jobbsökande vara en ”inspirerande resa in i ditt eget jag” utan att låta töntigt?
Hur är det med skillnaden mellan inspiration och empati? För Irmeli kan vårt inspirerande anförande om att hitta en arbetspersonlighet kännas inspirerande, medan det för Helena är ångestframkallande. Mauno är angelägen om att ta till sig alla verktyg han kan, medan Mikko hellre vill ha uppmuntrande ord efter det hundrade avslagsbrevet.
Det kan vara så att fokuseringen på formuleringar hänger samman med att vi just håller på att lära oss hur vi ska hjälpa människor att hitta ett jobb. Lagen gav oss möjlighet att göra det under sommaren. Nu har vi bra planer, mycket vilja, bra talang och en massa bra partners, men vi är ännu inte experter på det här området. Vi är glada över det nya och vi har också insett att det är en stor uppgift.
”Att förbättra sysselsättningen” är en verkligt komplex, systemisk utmaning. Den löses inte genom att göra det särskilt lätt att söka jobb i OmaYTK. Vi behöver också arbetsgivare som vill anställa. Därför behöver vi incitament för arbetsgivarna att anställa och förtroende för den ekonomiska tillväxten. Vi behöver arbetsgivare som är villiga att anställa människor i hela Finland, eftersom vi är ett stort och vidsträckt land som på många ställen är glesbefolkat. Och om det inte finns jobb i varje vrå ska människor kunna flytta och sälja sina hem på ett rimligt sätt. Även utbildningen måste vara välfungerande och kunna anpassas till behoven på en snabbt föränderlig arbetsmarknad. Listan kan göras lång.
Men låt oss lämna de otäcka, alltför svåra utmaningarna för en stund och fokusera på en enda person – vår medlem som är arbetslös eller söker jobb. För vissa av dem kommer en blinkande knapp på OmaYTK med texten ”Här är ett nytt jobb” en dag att fungera mycket bra och snart kommer ett nytt jobberbjudande med posten. Men de som har varit arbetslösa ett tag kanske inte vill klicka på knappen. Det kan bero på osäkerhet om deras kompetens, ett djupt rotat tvivel på att någon jobbdörr ska öppnas eller helt enkelt behovet av att ta en kort paus med lön under uppsägningstiden. Hur kan man känna igen olika situationer och ändå bli inspirerad att gå vidare?
Så inte bara socialt, utan också individuellt, är det komplext att hjälpa människor att hitta ett jobb. Men det finns en sak som alltid hjälper: någon som lyssnar. När du snart ringer till YTK kan du prata med en av våra rådgivare som är experter på jobbsökartjänster. Vi är inte psykologer eller präster, men vi har öronen öppna och om du vill kan vi berätta vad du kan få av oss för att hjälpa dig på din resa. Du kan till och med berätta för oss om du inte känner för det.
Så vi löser inte jobbsökarproblem över en natt, men vi brinner för att hjälpa alla som kommer till oss. Prova och använd de verktyg som vi erbjuder. Utmana oss och låt oss veta hur du upplever dem!
För att återgå till titeln, så är det detta jag vill säga: Tillsammans, genom att lyssna på varandra, kommer vi att få jobbsökandet att fungera!
Ilona Kangas
Arbetslivstjänsternas direktörJag hjälper våra medlemmar och anställda att lyckas i arbetet på många olika sätt. Jag leder och utvecklar YTK Arbetslivs verksamhet och ansvarar för kundupplevelsen, marknadsföringen och kommunikationen i YTK Arbetslivstjänsterna och kassatjänsterna.