Hyppää sisältöön

Etusivu Lakikaverin lähtökohtana on auttaa nopeasti

Lakikaverin lähtökohtana on auttaa nopeasti

Aiheet

  • Lakikaveri
  • Työoikeus
  • Työsopimus

Lakikaveri on YTK Työelämän tarjoama lakipalvelu, joka auttaa työelämään liittyvissä haastavissa asioissa. Lakikaverin Premium-palvelussa asianajaja neuvottelee suoraan työnantajan kanssa. Asiakkaistamme suurin osa saa tarvitsemansa avun välittömästi, joten raskaita oikeusturvatapauksia on mahdollisimman vähän.

Lakikaveri-palvelu on ollut tänä keväänä erityisen suosittu. Suosion syyt eivät tosin ole olleet mukavia. Jäsenillämme on ollut kysyttävää juristeilta työsuhteen päättymisen takia tai palkkojen maksujen häiriöistä. 

Olemme YTK Työelämässä joutuneet harmiksemme panemaan merkille, että kiihtyvällä tahdilla kasvanutta kysymystulvaa on ollut hetkittäin hankala hallita, ja olemme joutuneet pidentämään lupaustamme vastausajoista. Tämä on ollut palveluiden kehittämisen hinta. Asiat eivät aina rullaa niin hyvin kuin toivoisi. Teemme kuitenkin jatkuvaa kehitystyötä, jotta tilanne paranisi.

Puhelinpalvelu on tärkein palvelumme

Lakikaveri on ollut YTK Työelämän tekemisen ytimessä aivan yhdistyksen perustamisesta saakka. Aikojen alussa, lähes 20 vuotta sitten, ensimmäinen jäsenille tarjottava etu oli oikeusturvavakuutus. Sen turvin jäsen sai korvauksia mahdollisista asianajokuluista, jos työsuhteeseen liittyvä riitatilanne päätyi käräjille. 

Kymmenisen vuotta sitten oikeusturvavakuutuksen ylitti suosiossa uusi puhelinpalvelu. Jäsenet saivat soittaa ja kysyä neuvoja työoikeutta osaavilta juristeilta. Palveluun on vuosien aikana soitettu monta sataa tuhatta kertaa. Tämä onkin ehdottomasti tärkein kanavamme: pelkästään viime vuonna neuvoimme noin 16 000 jäsentä.  

Puhelinpalvelun rinnalle toimme Sulo-botin, joka on nopea ymmärtämään ja auttamaan työoikeuteen liittyvissä asioissa.

Paljon oikeusturvaa 24 eurolla

Iso harppaus tapahtui vuonna 2021, jolloin julkistimme Lakikaverin Premium-palvelun. Sen avulla olemme tarjonneet ensiluokkaista palvelua jäsenillemme. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että puhelinneuvonnan jälkeen on mahdollista saada juristi hoitamaan työnantajan kanssa syntynyttä erimielisyyttä. Premium-palvelu on jäsenillemme arvokasta: enää ei tarvitse yksin pohtia ja työstää sopua työnantajan kanssa, vaan ohjaksissa on työoikeusjuristi. Palvelun saa, kun YTK Työelämän jäsenyyttä on takana vähintään kuusi kuukautta. Koko palvelun hinta on silti sama, 24 euroa vuodessa. 

Saamme silloin tällöin somessa – ja joskus jopa mediassa – pyyhkeitä siitä, että oikeusturvavakuutuksemme ei ole riittävä. Kriitikot eivät kuitenkaan tunne Premium-palvelumme arvoa jäsenen näkökulmasta. Lakikaverin palvelut kokonaisuutena tähtäävät siihen, että erimielisyys saadaan sovittua mahdollisimman nopeasti sopimalla. Oikeuteen päätyminen ei auta ongelman kanssa painivaa henkilöä saamaan asiansa hoidettua tehokkaasti. Oikeustaistelut saattaisivat kyllä auttaa saamaan näkyvyyttä itse asialle, mutta näkyvyyden tavoittelussa unohtuvat helposti ihminen ja hänen tilanteensa.  

Sopiminen on tehokkain ja nopein tapa

Premium-palvelumme auttaa jäseniämme lähes kaikissa tilanteissa. Reilusti yli 70 prosentissa tapauksista jäsenemme on hyötynyt saamastaan palvelusta ja vain murto-osa neuvotteluista on jäänyt vaille tulosta. On siis selvää, että neuvottelu on aina parempi ja tehokkaampi tapa kuin riita. Siksi maksamme mieluusti huippuasiantuntijoiden tarjoamasta, oikea-aikaisesta ja tehokkaasta asianajoavusta jäsenillemme. 

Viime vuonna noin 1400 jäsentämme sai apua Premium-palvelussa. Suurimmat palkkasummat, joita neuvotteluissa on saatu takaisin jäsenelle, ovat olleet viisi- ja jopa kuusinumeroisia summia. Korostan vielä: ilman pitkää ja kallista oikeudenkäyntiä. 

Uusia etuja ja jäsenpalveluita

Viime vuonna aloitimme palkka-asioiden neuvonnan asiaan vihkiytyneiden asiantuntijoiden avulla. Nyt palkkahallinnon superosaajat antavat neuvoja jäsenillemme esimerkiksi lomapalkkojen määräytymisessä, palkkatason määrittämisessä ja monissa muissa asioissa. 

Viime marraskuussa avasimme soittopyyntökanavan OMA+ -palveluumme. Siellä jäsen voi kertoa omaan kysymykseensä liittyvät tiedot jo etukäteen ja jättää soittopyynnön juristille. Tätäkin palvelua käyttävät jo tuhannet henkilöt. 

Kehitys ei lopu tähän. Tänä vuonna olemme ottaneet merkittävän uuden askeleen. Rakennamme osaavan ja ainutlaatuisen kumppaniverkoston rinnalle myös omaa työoikeustiimiämme. Ensimmäinen juristi on saatu mukaan – pian kuulette tästäkin lisää. 

Kiitos kaikille, jotka olette vuosien saatossa antaneet palautetta ja ottaneet yhteyttä Lakikaveriin. Olemme yhdessä rakentaneet Suomesta sovittelevampaa ja ratkaisuja hakevaa yhteiskuntaa! 

Ilona Kangas

Ilona Kangas

Työelämäpalveluiden johtaja

Autan jäseniämme ja työntekijöitämme onnistumaan työelämässä monin eri tavoin. Johdan ja kehitän YTK Työelämä ry:n toimintaa ja vastaan YTK Työelämäpalveluissa ja kassapalveluissa asiakaskokemuksen, markkinoinnin ja viestinnän johtamisesta.