Hyppää sisältöön

Etusivu Työelämäopas Palkkaturva

Palkkaturva

Mitä palkkaturva tarkoittaa?

Palkkaturva tarkoittaa, että työnantajan joutuessa konkurssiin tai ollessa muutoin maksukyvytön, on työntekijän saatavat turvattu palkkaturvajärjestelmän avulla.

Lue ajankohtainen artikkeli: Palkkaturva turvaa palkkasi – kunhan toimit nopeasti! 

Palkkaturvaa voi hakea KEHA-keskuksen kautta.

Yleistä palkkaturvasta

Palkkaturva turvaa työntekijän työsuhteesta johtuvien saatavien maksamisen tilanteessa, jossa työnantaja on joutunut konkurssiin tai on muutoin maksukyvytön. Palkkaturvana voidaan maksaa enintään 19 000 euroa. Jos saatava on jäänyt maksamatta, työntekijän tulee ottaa yhteyttä KEHA-keskukseen.

Palkkaturvahakemus on tehtävä kolmen kuukauden kuluessa saatavan erääntymisestä. Hakemuslomakkeita saa työ- ja elinkeinotoimistoista tai KEHA-keskuksista. Lomake löytyy myös KEHA-keskuksen verkkosivuilta tai suomi.fi -sivustolta.

Kätevimmin lomake löytyy kirjoittamalla hakukenttään ”palkkaturvahakemus”. Yksityishenkilön tulee käyttää lomaketta Työntekijän palkkaturvahakemus.

Hakemuksen voi lähettää suoraan KEHA-keskukselle, joka tekee päätökset palkkaturva-asioissa.

Palkkaturvana saatavat

Palkkaturvana voidaan maksaa sellaiset työsuhteesta johtuvat saatavat, jotka työnantaja olisi velvollinen työntekijälleen maksamaan. Tällaisia saatavia ovat mm. palkka, lomapalkka ja -korvaus, lomaltapaluuraha, lomaraha, työajan lyhennyskorvaus, odotusajan palkka lisineen, työkalu- ja matkakorvaus, päivärahat, irtisanomisajan palkka, työsuhteeseen perustuva vahingonkorvaus ja työaikapankkisaatava. Muiden kuin mainittujen saatavien osalta maksamisen edellytykset ratkaistaan tapauskohtaisesti.

Palkkaturvan hakeminen

Kun työnantaja on jättänyt saatavan maksamatta, työntekijän tulee ottaa yhteyttä KEHA-keskukseen, joista saa palkkaturvahakemuslomakkeita. Lomake löytyy myös KEHA-keskuksen verkkosivuilta tai suomi.fi -sivustolta.

Kätevimmin löydät lomakkeen kirjoittamalla ao. sivun hakukenttään ”palkkaturvahakemus”. Yksityishenkilön tulee käyttää Työntekijän palkkaturvahakemusta.

Huolellisesti täytetty hakemus lähetetään suoraan KEHA-keskukselle. Hakemukseen tulee liittää kopiot työsopimuksesta, työtodistuksesta ja palkkakuitista.

Työnantajan konkurssi ja palkkasaatavat

Työnantajan joutuessa konkurssiin pesänhoitaja on velvollinen viipymättä laatimaan luettelon maksamatta olevista palkkasaatavista. Työntekijällä on oikeus tarkastaa omat saatavansa luettelosta. Pesänhoitaja selvittää KEHA-keskuksen kanssa, mitkä saatavista voivat tulla maksettavaksi palkkaturvana.

Pesänhoitaja toimii yleensä palkkaturvan hakijana työntekijän puolesta. Tällöin hakemus käsitellään nopeutetussa menettelyssä. Saatavia, joita pesänhoitaja ei ota palkkaturvahakemukseen, voi työntekijä hakea omalla hakemuksella.

Palkkaturvan hakemisen määräaika

Työsuhteesta johtuvaa saatavaa on haettava kolmen kuukauden kuluessa erääntymisestä. Saatavat erääntyvät yleensä palkanmaksukausittain ja lopputili työsuhteen päättyessä. Lakiin tai sopimukseen perustuvaa vahingonkorvausta on haettava kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun asia on lainvoimaisella tuomiolla ratkaistu tai siitä on sovittu sopimuksella.

Jos hakemusta ei ole jätetty määräajassa, saatavaa ei voida maksaa palkkaturvana.


Lue palkkaturva-artikkeli:

Palkkaturva turvaa palkkasi – kunhan toimit nopeasti! 


Lisätietoa palkkaturvasta

KEHA-keskukset neuvovat palkkaturvaan liittyvissä kysymyksissä.

Konkurssitilanteissa yleensä pesänhoitaja toimii palkkaturvan hakijana työntekijöiden puolesta. Ota siis näissä tilanteissa yhteyttä pesänhoitajaan.

Saatavan erääntymistä, työehtosopimusta tai muuta työsuhteeseen liittyvää asiaa voit tiedustella alueesi työsuojeluviranomaiselta. Oman asuinalueesi toimipisteen yhteystiedot löydät Työsuojelu-sivustolta.

Hyödyllisiä linkkejä: